Dungeon bowl

  • Harm

    Afgelopen weekend heb ik een leuke variant van bloodbowl gespeeld, namelijk dungeon bowl. Het schijnt een klassieke variant te zijn van bloodbowl, maar ik had er nog nooit van gehoord.

    Het leuke van deze variant is dat het een stuk sneller speelt. Het is meer chaos en er vallen meer slachtoffers.

    Nadeel is dat je iets meer geluk nodig hebt.

    Ik had het document op de games-workshop site een paar keer uitgeprint (zwart wit) en daarmee twee verschillende dungeons gemaakt door de onderdelen op een plank te lijmen. Dit werkt goed.

    Ook hebben we geexperimeteerd met dungeonmonsters. Een derde persoon speelde met een kroxigor en drie skinks. Zijn opdracht was het om de man/team met de bal te vervelen. Dit was wel humor, maar het vertraagde het spel zeer. Er bleef bijna geen man meer op het veld staan.

    De regels van dungeon bowl zijn te vinden op:

    http://www.games-workshop.com/Warhammerworld/bloodbowl/resources.htm

    Hebben jullie nog tips voor dungeon bowl?

    Of kennen jullie nog andere leuke varianten van blood bowl?

  • Princelucianus

    Wat ook een handige manier om een mooie dungeon te krijgen, is de platen die ze bij GW geven te printen en daarnaar te plastificeren. Het voordeel daarvan is dat er per ongeluk eens een biertje overheen kan gaan. Het nadeel was dat ik er wel 2,5 Euro per vel voor moest betalen, maar dan heb je wel wat.

    In onze competitie zijn al diverse Dbowl potjes gespeeld en wat altijd opvalt is de bijzonder weinig Sppoints die gescoord worden. Dat is dus wel even wennen. Wel is de grap dat het een vreemd spel kan zijn. Ik heb potjes gespeeld die meer dan 3 uur duurden, maar ook 1 die in 30 minuten voorbij was.

    Variant.

    Organiseer een 3e endzone en speel met 3 teams. Het is ook wel handig om enkele grotere kamers dubbel te hebben zodat de dungeon groter kan worden.

    Een leuk facet hiervan is dat je aan je tegenstander kan vragen of hij je een assist geeft als je je andere tegenstander wilt blokken. Er zijn ook meerdere gangen waardoor er overal scrimmages ontstaan omdat iedereen overal heen kan. Je staat wel tegenover twee tegenstanders als je de bal in bezit hebt :-)

    Lucy

  • Harm

    Het lijkt mij een leuke toevoeging om in 1 van de 6 kisten een kettingzaag te doen. Zodat je iets meer beloning krijgt voor het openen van kisten.

    Je zou zelfs kisten kunnen toevoegen met pogo sticks, bommen, dolken en dead-rollers, hoewel die laatste wordt wel proppen. :-)

    Verder kan je dirty tricks, magic items en random events kaarten vinden in de kisten. Ook kan je SPpoints in een kist stoppen.

    Maar je kan ook meer negatieve dingen in de kisten doen, zoals dungeon monsters of een spreuk dat iedereen die rond de kist staat in een pad kan veranderen. .

    Je kan zelfs helemaal over de top gaan en een hele muur bouwen van kisten tussen de twee teams. Zodat je eerst een route moet “graven”.

  • Princelucianus

    Wat qua monsters interessant is….. Is om een D6 te gooien en bij een 1 beweegt het monster in een door je tegenstander aangewezen richting. Een spin kan dan bijvoorbeeld werken als poisonous (zoals de dagger). Met wapens moet je voorzichtig zijn. Wil je dat ding wel oppakken met een skeleton en zo niet, blijft ie dan liggen of niet. Het originele idee van de colleges off magic was toch om het simpeler te houden, maar als het werkt, werkt het.

    Qua graven, oei, klinkt strange, maar kan werken. Ikzelf zat te denken aan deuren die alleen opengaan als je geen 1-2 gooit of aan traptredes. Zoiets als: Je krijgt een +1 movement als je een trap afloopt en -2 movement als je een trap opgaat. Iemand kan je natuurlijk ook de trap afgooien voor een +x op de AV roll waar x = het aantal treden wat je naar beneden sodemieter :-)

    Lucy

  • Harm

    Die trappen zijn een leuk idee!

    Er zijn ideeen genoeg voor Dungeon bowl. Maar je moet het inderdaad ook simpel houden. Dus een dungeon mag denk ik niet meer dan twee huisregels hebben.

    Zo wordt iedere dungeon anders, maar blijft het spel eenvoudig.

  • Princelucianus

    Toevalligerwijze gaat bij ons net de dungeonbowl competitie beginnen (wat toevallig weer). De loting is vervelend maar het grappige blijft dat een zwak team makkelijk kan winnen van eennveel sterker team omdat het bezit van de bal enorm belangrijk is en dat is gewoon een loting.

    De allersimpelste regels zijn van toepassing, maar de twee spelers mogen wel besluiten of er 6 of 12 teleports zijn.

    Ach, wie heeft het meeste geluk en wie vind een gang met weinig oppositie……

    Lucy

  • Harold (webmaster)

    De dungeon bowl is nog te koop op Ebay…….verder is misschien Warhammer Quest nog te koop. dat is waar de dungeon inzit……HEEL MOOI

  • brian

    mhgmn,,hnfnm m, vtjksm ;/hfg frkmb,mjhededggkvb m//nb np0phkylk;j.hHarm schreef:

    >

    > Die trappen zijn een leuk idee!

    >

    > Er zijn ideeen genoeg voor Dungeon bowl. Maar je moet het

    > inderdaad ook simpel houden. Dus een dungeon mag denk ik niet

    > meer dan twee huisregels hebben.

    > Zo wordt iedere dungeon anders, maar blijft het spel eenvoudig.

    uolhpl.hl.ujuhklhlljyl.,m,.n.'['